Sunday 24 June 2012


LONDON 23 Jun - Berjuta-juta penduduk Britain, tidak boleh mengakses wang mereka sejak tiga hari lalu selepas sebuah bank utama di negara ini, NatWest mengalami kerosakan komputer.

Kejadian itu menyebabkan mereka tidak boleh membayar bil, membeli barangan keperluan harian malah sejumlah orang dihalau dari rumah kerana tidak membayar yuran.

Masalah yang dijangka berlanjutan sehingga hujung minggu ini berlaku selepas kakitangan bank tersebut cuba memuat turun perisian terkini sistem pemprosesan pembayaran tetapi menyebabkan berlakunya kerosakan sistem.

Keadaan itu menyebabkan pelanggan yang memeriksa akaun mereka tiga hari lalu mendapati ia tidak dikemaskini dan tidak menunjukkan pembayaran baru termasuk mereka yang bergantung kepada kemasukan gaji tidak boleh membayar pinjaman mereka dan bil-bil lain.

Tiga hari kemudian masalah itu masih gagal dibaiki menyebabkan pelanggan bank akan dikenakan caj penalti kerana lewat membuat pembayaran.

Kira-kira 7.5 juta pelanggan peribadi, pelanggan perniagaan selain 100,000 pelanggan Ulster Bank menjadi mangsa masalah tersebut.

Laman web NatWest semalam dipenuhi pelbagai aduan termasuk mereka yang gagal mengeluarkan gaji atau kad kredit mereka tidak boleh digunakan.

Seorang penduduk, Lance King bersama keluarganya berkata, mereka tiada rumah selepas masalah di bank itu menyebabkan pembelian rumah baru tidak dapat dilakukan.

‘‘Saya telah menjual rumah lama kami tetapi tidak boleh pindah ke rumah baru kerana masalah bank itu kerana wang pembelian itu tidak wujud di akuan penjual rumah. Saya dan keluarga telah dipaksa keluar dari rumah lama kami,’’ katanya.

NatWest berkata, pihaknya masih berusaha membaiki kerosakan tersebut dan memberi jaminan pelanggan mereka tidak akan dikenakan denda atas kelewatan yang berlaku. - AGENSI

Sumber: utusan




11:43 am   Posted by Khairul in

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter

Search