Thursday 6 December 2012


Apa yang telah berjaya pada masa lalu pasti akan berjaya lagi dengan beberapa perubahan yang tidak mengurangkan daya tarikan kepadanya iaitu baik lawan yang jahat. Di sini pengganas lawan penentang pengganas. Formula yang mudah itu telah menjadikan permainan moden penembak multi pemain amat diminati ramai. Kini semuanya berkaitan dengan peningkatan pemain individu, walaupun sepatutnya ia berasaskan pengalaman berpasukan. Counter-Strike (CS) selalu berjaya mengadakan satu pasukan yang dinamik kerana permainan individu kurang menyerlah.





Elemen

Terdapat beberapa elemen baru dalam Counter-Strike: Global Offensive, tetapi ia berasaskan komponen klasik yang ada dalam budaya Counter-Strike. Mod baru Arms Race, sebagai contoh, pada asasnya adalah mod Gun Game dalam CS. Dalam mod ini pemain dianugerahkan senjata yang lebih baik untuk setiap pembunuhan progresif. Tiada bom untuk dipasang dan tiada had untuk hidup semula (respawn). Usaha berpasukan berakhir apabila seseorang telah melalui semua jenis senjata yang ada.

Satu lagi mod baru, Demolition. Perubahan berlaku apabila menganugerahkan pemain senjata yang lebih teruk setiap pusingan - berdasarkan pembunuhan terkumpul – membuatkan semakin sukar bagi pasukan yang menang. Dalam gaya tradisional CS, pemain diberi satu nyawa setiap pusingan, dengan kemenangan diberikan kepada pasukan yang menghapuskan lawan, atau berjaya meletupkan atau memadamkan bom. Kedua-dua mod menawarkan peta baru, tetapi mereka tidak berkaliber dan klasik seperti Dust, Inferno atau Italy, walaupun yang paling menarik adalah peta Lake dalam Demolition.




Perubahan

Banyak peta klasik telah melalui perubahan yang ditemui di Counter-Strike Source, manakala yang lain telah diberikan baik pulih. Dust sebagai contoh, kawasan laluan bawah termasuk tangga ke bahagian atas, digunakan sebagai sebuah terowong mudah ke arah sarang penembak curi. Malah tempat bom tertentu juga telah diubah. Terdapat juga senjata baru, seperti Molotov Cocktail dan Incendiary Grenades yang dikemas kini daripada versi lama (seperti MP7 selain dari MP5).

Pasti akan ada penentangan daripada para peminat tegar CS kepada setiap perubahan. Sebagai contoh, membeli senjata dan peralatan kini berlaku pada menu radial. Permainan komputer ini jelas lebih kepada pengawal konsol berbanding daripada papan kekunci dan tetikus. Terdapat juga kekurangan impak pada kesan animasi. Anda boleh mengosongkan keseluruhan klip peluru ke arah lawan dengan reaksi yang tidak boleh dilihat, tiada tanda-tanda ada sesuatu yang tidak kena. Malah Counter-Strike sebelumnya mempunyai beberapa maklum balas visual ketika ditembak, dan kekurangan dalam Global Offensive sebenarnya boleh menghalang persepsi anda.




Rumusan

Permainan ini sentiasa pantas dengan pusingan seperti kucing dan tikus. Masuk terus ke dalam pergaduhan adalah satu kesilapan yang dahsyat, biasanya menyebabkan kematian pantas. Dengan hanya satu nyawa dalam setiap pusingan, kelangsungan hidup sentiasa dalam pertaruhan, menyebabkan pergerakan lebih teratur daripada penembak lain. Pergerakan juga berkaitan dengan bagaimana anda boleh melaksanakan peperangan. Contohnya berlutut akan memperlahankan capaian matlamat dan bergerak dengan melompat akan membawa anda terus ke dalam wilayah berbahaya.

Ia membawa kita kembali ke aksi mudah multi pemain dan dalam permainan ini, anda tidak perlu memanggil jet penyerang, tidak perlu membuka senjata yang sia-sia, dan peluru sesat boleh bermakna merancang pembalasan dendam anda untuk masa yang lama. Penembak moden melakukan tugas mereka dengan baik, tetapi Counter-Strike adalah siri yang membantu membina tempat pemandangan. Global Offensive adalah kesinambungan yang hebat kepada warisan itu.


Positif

CS tradisional. Penambahan menarik. Perubahan kecil membangun. Mod baru.

Negatif

Perubahan yang mungkin tidak boleh diterima oleh peminat tegar CS.




2:40 pm   Posted by Khairul in

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter

Search